In 2016 heeft Instagram de chronologische nieuwsfeed vervangen voor het Algoritme. Dat betekent dat je posts te zien krijgt gebaseerd op jouw interesses. Voordat het Algoritme in is gegaan mistte we ongeveer 70% van alle foto’s die op Instagram geplaatst werden en de helft van de berichten van vrienden. Sinds de komst van het Algoritme komen de posts van vrienden en andere accounts waar jij interesse in toont eerder bovenaan jou nieuwsfeed te staan. Maar hoe werkt het Algoritme van Instagram nu precies?

Hoe werkt het Algoritme van Instagram?

Het algoritme van Instagram bepaalt aan de hand van drie factoren of je berichten in je nieuwsoverzicht voorbij ziet komen:

  1. Recentheid: Een nieuwe Instagram-post krijgt voorrang op een oudere post.
  2. Interesses: In welke soort content toon je interesse? Dit wordt gebundeld en Instagram kijkt op basis van deze interesses welke posts het beste bij jou passen.
  3. Relatie: Wat is jou relatie met de mensen die je volgt? Heb je vaak interactie met iemand in de vorm van likes en comments dan krijgen de foto’s van deze persoon voorrang in jouw nieuwsfeed.

Op basis van deze drie factoren laat Instagram jou bijpassende content zien. Welke content like je veel, waar geef je veel reacties op, in welke accounts toon je veel interesse? Maar ook hoe vaak je online bent op Instagram. Hoe vaker je je nieuwsfeed bekijkt, hoe meer Instagram probeert om jou nieuwe content te geven. Het zou dus zomaar kunnen zijn dat je foto’s die 3 dagen geleden geplaatst zijn nu pas te zien krijgt, die je op dat moment nog niet had gezien.

Dit zijn de grootste fabels over het Instagram Algoritme:

  • ‘Mijn post is niet tevoorschijn gekomen in de nieuwsfeed van mijn volger’: Alle foto’s en video’s die gepost worden komen tevoorschijn in de nieuwsfeed. Posts die interessant zijn voor de volger zullen bovenaan in zijn/haar nieuwsfeed terecht komen. Als je lang genoeg naar beneden scrolt kom je uiteindelijk alle geposte foto’s en video’s tegen van iedereen die je volgt.
  • ‘Door meer features te gebruiken krijg je meer bereik’: Je komt niet hoger in de nieuwsfeed van je volgers te staan als je meer Stories, IGTV, Live video’s of andere opties van Instagram gebruikt. Wel kun je met deze features jezelf meer laten zien op verschillende, creatieve manieren.
  • ‘Met spamgedrag kom je terecht in de shadowban’: De ‘shadowban’ bestaat niet. Wanneer je dingen op Instagram doet die eigenlijk niet gewaardeerd worden (spam gedrag) is het niet zo dat je in een soort spamfilter terecht komt. Natuurlijk waarderen je volgers dat gedrag niet, dus ga het vooral niet proberen.
  • ‘Met een persoonlijk account genereer ik meer bereik’: Het maakt niet uit of je een zakelijk of persoonlijk account hebt. Wij raden het aan een zakelijk account te nemen. Hiermee krijg je inzicht in je statistieken en kun je opties zoals een ‘contact’ button toevoegen aan je account.
  • ‘Video’s krijgen voorrang’: Video’s krijgen geen voorgang op foto’s. Eerst was dit wel, maar nu kijkt het algoritme naar welke content jij leuk vindt. Dus kijk jij veel video’s, dan zul je meer video’s voorbij zien komen. Bekijk je meer foto’s dan zul je hier weer meer van zien.

Ontdekpagina van Instagram

Wanneer je op het vergrootglas tikt, kom je terecht op de ontdekpagina. Deze pagina laat content zien waar jij interesse in toont. Kijk je bijvoorbeeld veel posts over make-up, dieren, sport? Instagram zoekt naar de juiste content en binnen no-time staat de ontdekpagina vol met foto’s en filmpjes over bijvoorbeeld sport. Ook kun je gericht zoeken op bepaalde onderwerpen die Instagram voor je heeft uitgezocht. De ontdekpagina is een mooi voorbeeld van hoe Instagram inspeelt op jouw interesses.

Ontdekpagina-van-Instagram

Klik op het vergrootglas om naar de ontdekpagina van Instagram te gaan.

Opvallen op Instagram? De volgende tips helpen je om jouw bereik te vergroten.

Opvallen op Instagram is door het Algoritme wat lastiger geworden. Wat kun je er aan doen? Wij delen 6 tips die je meteen kunt toepassen om meer bereik op Instagram te genereren.

Lees ook: Hoe genereer je meer bereik op Facebook?

1. Vaak actief zijn op Instagram

Post vaak een nieuwe foto/video op Instagram. De ideale frequentie is ongeveer 1x per dag en minimaal 3x per week. Zo weten je volgers wanneer ze weer wat nieuws van je kunnen verwachten. Te vaak posten kan irritatie bij je volgers opwekken en wanneer je te weinig post word je simpelweg ondergesneeuwd door alle andere content die op Instagram wordt geplaatst. Blijf dus lekker actief!

2. Gebruik zoveel mogelijk opties van Instagram

Instagram heeft meer opties dan alleen foto’s en filmpjes plaatsen in je feed. Wat dacht je van Instagram Stories, Hoogtepunten en Instagram TV? Je volgers zien behalve je foto’s en video’s in de nieuwsfeed ook regelmatig een Storie van je voorbij komen en kunnen deze (wanneer je ze uitlicht) altijd terug vinden in je Hoogtepunten. Je mooiste (langere) filmpjes/vlogs kun je bundelen en plaatsen bij Instagram TV. Op deze manier kun je jezelf nóg meer laten zien op verschillende creatieve manieren.

Zie Instagram als een social medium waar jij je leukste momenten in de vorm van foto’s en video’s bundelt op één account en deze graag deelt met de rest van de wereld.

3. Interactie: bouw een band op

Heb interactie met je volgers. Like en comment regelmatig op posts van andere zodat je op valt bij hen en bij hun volgers. Op deze manier laat je jezelf zien en bouw je een band op met iemand. Mensen krijgen het gevoel dat ze je leren kennen en zullen ook gaan reageren op jouw posts.

4. Maak jezelf vindbaar

Gebruik hashtags en geotags! Hiermee kun je gevonden worden. Wanneer je bijvoorbeeld #interiordesign gebruikt, word je foto onder deze hashtag gebundeld samen met alle andere foto’s met deze hashtag. Zo kun je ook je eigen hashtag maken zodat alle foto’s van jouw onderneming onder deze hashtag vallen. Ook kun jij ervoor zorgen dat je klanten deze hashtag gaan gebruiken. Hetzelfde geld voor geotags. Heb je een eigen bedrijf? Tag je bedrijfslocatie dan in je posts! Zoals wij Mark Bongers Academy vaak taggen in onze foto’s. Ook deze foto’s worden allemaal gebundeld onder dezelfde geotag.

Hashtags-en-Geotags-op-Instagram

Voeg hashtags en geotags toe aan de berichten die je plaatst op Instagram om beter gevonden te worden.

5. Plaats interessante en kwalitatieve en foto’s/video’s

Zorg ervoor dat de content die je plaatst interessant en kwalitatief zijn. Je kunt dit doen door veel verschillende foto’s te plaatsen waardoor het niet te eentonig wordt, maar let er wel op  dat de foto’s die je plaatst binnen jouw stijl blijven. Verder is het van belang dat de foto’s van goede kwaliteit zijn, bewerk ze eventueel na met een fotobewerking app, zodat de kleuren mooi bij elkaar passen.
Foto’s met mensen er op krijgen gemiddeld 20 tot 30% meer likes dan foto’s zonder mensen er op. Laat jezelf of andere zien, dat maakt je foto’s meteen een stuk persoonlijker.

6. Call to action

Plaats content die reacties uitlokt. Stel een vraag onder je posts of plaats af en toe een persoonlijk verhaal waar mensen zichzelf in herkennen. Zo lok je mensen uit reacties onder je post te plaatsen wat bij Instagram weer ziet als interessante content. Dit kan er weer voor kan zorgen dat je hoger in de nieuwsfeed van je volgers zal verschijnen.

Ga er voor!

Kortom, als je op wilt vallen op Instagram moet je er tijd in steken. Vooral op het begin is het belangrijk dat je je bekendheid opbouwt en het niet laat verzwakken! Wanneer je eenmaal op gang bent zal het een stuk gemakkelijker gaan.

Gebruik deze tips, verzin leuke content en ga er voor!