Als ondernemer heb je veel te maken met social media. Het is dé plek om jezelf zichtbaar te maken voor je klanten, fans en volgers. Om nog meer op te vallen kun je samenwerken met influencers: iemand met een grote aanwezigheid op social media die invloed heeft op het (koop)gedrag van consumenten.

Wat is influencers precies?

Een influencer promoot als het ware een product door er filmpjes en/of foto’s van te maken en deze te plaatsen op zijn/haar social media kanalen. Volgers en fans van influencers zien hoe producten worden gebruikt door zijn of haar voorbeeld en worden er nieuwsgierig naar. Op deze manier genereer je weer nieuwe klanten naar jouw webshop of winkel.
De influencer markt is breed, heel breed. Je hebt influencers in allerlei branches: fashion, food, lifestyle, interieur, travel en ga zo maar door. Voor dit interview heb ik gekozen voor een influencer die van alle markten thuis is: Jamie de Leeuw. 11,6k volgers op Instagram en heel wat ervaring qua samenwerkingen met veel verschillende bedrijven. Ik interviewde haar over haar ervaringen als influencer.

Interview met influencer Jamie de Leeuw

Wie ben je?
“Ik ben Jamie de Leeuw, 25 jaar en kom uit Gelderop. Voorheen heb ik webdesign gestudeerd bij SintLucas. Daarna heb ik 4 tot 5 jaar als webdesigner gewerkt, waar ik afgelopen jaar mee ben gestopt en voor mezelf ben begonnen.
Mijn bestaan als influencer is eigenlijk begonnen met bloggen. Instagram was in die tijd nog niet echt bekend. Ik begon met het delen van mijn fotografie via onze blog: The Girls Behind The Camera. Dit deed ik samen met mijn klasgenootje Silvy. In 2013 zijn we begonnen met het delen van onze outfits. Dit deelde we ook op ‘Lookbook.nu’, een community waar je je outfits met de rest van de wereld kunt delen.
Toen werd Instagram steeds populairder en ben ik begonnen met het actief posten van outfit foto’s en mijn fotografie. De teller van het aantal volgers liep al snel op.
Voorheen was het een stuk gemakkelijker om er volgers bij te krijgen omdat er nog geen algoritme was. In die tijd was je ook nog uniek. Tegenwoordig zijn er zó veel mensen op Instagram actief dat het steeds lastiger wordt er uit te springen en origineel te zijn.”

Instagram post van influencer Jamie de Leeuw

Lees ook: Zo werkt het Algoritme van Instagram en tips om op te vallen!

Je bent begonnen als fashionblogger. Wat was je eerste samenwerking?
“Volgens mij was mijn eerste samenwerking met een Chinese webshop. Ik vond dit op het begin heel tof en handig om op deze manier nieuwe kleding te ontvangen om nieuwe outfit foto’s mee te maken, maar vaak was de helft te klein of van slechte kwaliteit. Toen ben ik met dit soort samenwerkingen gestopt en ben ik wat selectiever gaan kijken. Op een gegeven moment kwamen er samenwerkingen binnen met bekendere modemerken. Op het begin via Lookbook, daarna via Instagram en PR bureau’s. Ik kreeg mailtjes van PR bureau’s over evenementen en samenwerkingen waar ik ook weer in contact kwam met andere influencers.”

Je hebt al heel wat samenwerkingen achter de rug. Wat zijn je leukste samenwerkingen geweest?
“Ik denk dat het die van WE Fashion en Sacha waren. Voor WE Fashion mochten we in de ‘Denim weken’ foto’s maken van onze outfits. Deze kwamen vervolgens in de etalages van de winkels te hangen. Heel gaaf!
Met Sacha mochten we foto’s maken van de Solar collectie (festival accessoires). We kregen de items opgestuurd en mochten er onze eigen foto’s van maken. Deze kwamen in de etalages van de winkel te hangen en op het festival zelf, waar we ook vrijkaartjes voor hebben gekregen.”

Influencer Jamie de Leeuw
Inmiddels heb je al jaren ervaring met het samenwerken met verschillende bedrijven. Wat vind jij een fijne aanpak vanuit een bedrijf voor samenwerkingen?
“De fijnste aanpak is als ze je een persoonlijk mailtje sturen. Ik krijg heel vaak mailtjes waarvan je weet dat deze naar honderden bloggers/influencers zijn gestuurd. Een gepersonaliseerde mail waarin ze beschrijven wat ze tof vinden aan jouw stijl is altijd heel fijn om te krijgen. Dan weet je ook dat het bedrijf heel graag met jou samen wil werken en heeft gekeken of ze qua stijl bij je passen.

Het fijnste is als ze duidelijk zijn, zeggen wat ze van jou verwachten en wat jij van hen kunt verwachten. Het wel eens voor dat we leuk en persoonlijk mailcontact hebben na de samenwerking, waar soms nog meerdere samenwerkingen uit komen. Ooit krijg je heel onpersoonlijke mailtjes of berichtjes via Instagram. Hier ga ik niet eens meer op in. Ook krijg je wel eens mailtjes met hele waslijsten van stappen die je moet ondernemen om een samenwerking met ze aan te gaan, hier doe ik eigenlijk ook nooit wat mee.”

“De fijnste aanpak voor een samenwerking: als bedrijven me een persoonlijk mailtje sturen waarin ze duidelijk aangeven wat ze van jou verwachten en wat jij van hen kunt verwachten.”

Hoe komen bedrijven bij jou terecht?
“Ik sta wel ingeschreven bij websites zoals Influo en Join maar vaak heb ik direct contact met de marketeer van een bedrijf, die mij heeft gevonden via Instagram. Ik denk dat er ook vaak bij vergelijkbare bedrijven wordt gespiekt met welke influencers ze samenwerken. Vaak kun je via influencers ook weer bij andere influencers terecht komen door te kijken met wie ze veel contact hebben via Instagram.”

Je zit er nu al een tijdje in, zie je veranderingen in het wereldje van influencer marketing?
“Tegenwoordig willen heel veel mensen influencer worden en proberen ze dit ook waar te maken. Maar achter een Instagram account moet passie zitten. Ik heb het idee dat dit steeds minder wordt en veel mensen het alleen maar doen om gratis producten te ontvangen. Voor bedrijven is het belangrijk om op zoek te gaan naar influencers die een Instagramfeed of blog hebben waarin de passie voor een bepaald onderwerp er echt uit springt. Ik denk dat bedrijven ook beter met een micro-influencer in zee kunnen gaan. Dan weet je ook zeker dat je opvalt! Grote influencers hebben vaak al zoveel merken waar ze mee samenwerken en zullen ook niet zomaar met kleinere bedrijven gaan samenwerken.
Met een kleinere influencer heb je meer persoonlijk contact. Zij hebben een doelgroep die trouw is en waar onderling ook meer persoonlijk contact is. Grote influencers hebben dat ook wel, maar dit zal wel een stuk minder zijn.”

Jamie de leeuw als influencer

Hoe kun je als bedrijf het beste op zoek gaan naar een passende influencer?
“Kijk rond op Instagram en je komt vanzelf verschillende Instagram profielen tegen. De ontdekpagina zou ook een optie kunnen zijn (het vergrootglaasje op Instagram). Bekijk of diegene qua stijl goed bij je past. Kijk wie reacties achter laten, wat zijn/haar doelgroep is. Ga er niet meteen van uit dat zij in ruil voor een product iets willen posten (dat ligt natuurlijk ook aan de waarde van het product), je moet ook een budget hebben.
Communiceer duidelijk met de influencer, stuur duidelijke instructies over de samenwerking, maar zorg ervoor dat het geen hele waslijst wordt, dat schrikt een influencer alleen maar af. Kies iemand waarvan je denkt dat diegene je product na de samenwerking ook nog met veel plezier blijft gebruiken en het andere mensen ook zal aanbevelen.”

Wil je meer van Jamie zien? Check dan even haar Instagram profiel en website.

Handige tools voor het vinden van influencers, passend bij jouw bedrijf

Er zijn verschillende tools die je kunt inzetten om een passende influencer voor jouw bedrijf te vinden. Wij lichten er twee uit:

Influo
Influo is een Influencer Marketing Platform uit België.
Ben je pas begonnen met influencer marketing? Of beschik je nog niet over alle middelen voor succes? Influo zorgt ervoor dat je indruk maakt. Zij zetten hun kennis en vaardigheden in om je project te begeleiden of uit te voeren. Daarnaast koppelen ze je aan experts binnen hun ecosysteem, zodat je je influencer marketing naar een hoger niveau kunt tillen. Jij vertelt Influo wat je zoekt en zij vinden de ideale match voor je project. Ze selecteren de perfecte combinatie van macro-influencers (voor het beste bereik), micro-influencers (voor de beste impact) en contentontwikkelaars (voor maximale creativiteit).

Join
Join is een Influencer Marketing Platform uit Nederland en is het grootste platform in de Benelux.
De slimme technologie van Join vindt influencers die bij jouw merk passen. Door de AI-integraties matchen ze op basis van relevantie. Binnen no-time maak je de juiste briefing aan voor de door jouw geshortliste influencers en ontvang je voorstellen. Met het platform kun je jouw campagne van A tot Z regelen, volgen én bijsturen. Zie in één oogopslag het resultaat van jouw influencer-activaties. Met de realtime-reporting van Join volg je moeiteloos je influencers en de gedeelde campagne-content. Zodra je campagne is afgerond staat je rapportage klaar.

Ga aan de slag!

Tijd om aan de slag te gaan met de informatie die je uit dit artikel hebt kunnen halen over de wereld van Influencer Marketing. Ga na in welke branche jouw influencer moet zitten en welke influencers hier actief in zijn. Zoek selectief naar personen die goed passen bij jouw bedrijf en neem persoonlijk contact met ze op. Hopelijk komen er leuke, inspirerende en mooie samenwerkingen uit!