Een jaar geleden kondigde Facebook een nieuw platform aan: Watch. Nu, een jaar later, is het overal ter wereld beschikbaar. Facebook Watch is een nieuw (gratis) platform waar je video’s kunt bekijken via de mobiele app, op de desktop en via de Apple TV-app van Facebook. De video’s die te zien zijn op Watch zijn alle (live)video’s die zijn geüpload via Facebook.
Wat is Facebook Watch?
Een jaar geleden heeft Facebook het nieuwe platform gelanceerd in de VS om gebruikers een plekje op Facebook te geven waar shows en andere favoriete video’s op terug te vinden zijn. Het afgelopen jaar heeft Facebook hard aan het videoplatform gewerkt om ervoor te zorgen dat het helemaal aan de wensen en behoeften van de Facebookgebruikers voldoet. Vanaf nu is het dus ook beschikbaar in Nederland en België.
Uit onderzoek blijkt dat 40% van de Facebook gebruikers in de VS op wekelijkse basis meerdere video’s bekijkt op Facebook Watch en 24% van de Facebook gebruikers in de VS kijken dagelijkse meerdere video’s op Facebook Watch. Van de 24% die dagelijks video’s bekijkt is 40% tussen de 16 en 34 jaar oud.
Dit is wat Facebook Watch ons aanbiedt
- Een plek om nieuwe video’s te ontdekken: Vind de laatste video’s over entertainment, sport, nieuws en meer. Dit allemaal in je gepersonaliseerde Watch feed.
- Een manier om je favoriete video’s bij te houden: Bovenaan bij de Watch feed heb je jouw eigen Kijklijst. Dit is een collectie van recent geplaatste video’s van de pagina’s die je volgt. De lijst kun je altijd aanpassen door pagina’s toe te voegen of te verwijderen uit je kijklijst, zodat je in een overzichtelijke lijst overhoudt van de video’s die jij graag wilt zien.
- Een overzichtelijke plek van jouw opgeslagen video’s: Als je een video in het Nieuwsoverzicht voorbij ziet komen maar het niet uit komt om hem op dat moment te bekijken, kun je hem bewaren om hem later in Watch terug te kijken.
Sociaal platform
Terwijl je naar een video kijkt kun je de reacties van andere kijkers zien, zoals nu ook het geval is bij een livevideo. Ook laat Watch je video’s zien die bekeken en geliked zijn door jouw Facebook vrienden.
Watch is vooral gericht op series met meerdere afleveringen. Dit kunnen opgenomen programma’s of live-uitzendingen zijn. Bij bepaalde video’s is het ook mogelijk invloed uit te oefenen op het verloop van een programma doordat kijkers tijdens het verloop van de video reacties achter kunnen laten. Deze video’s zijn speciaal gemaakt voor het platform en bevatten op deze manier het sociale aspect waar Facebook op gericht is. Zoals je weet heeft Facebook in januari een update doorgevoerd aan het algoritme. Facebook vindt de betrokkenheid (waardevolle interacties) bij de content belangrijker dan het consumeren van de content.
Series en talkshows op Facebook Watch
Facebook Watch is niet alleen voor filmpjes die worden geüpload door de gewone gebruiker, ook series en talkshows met bekende personen worden aangeboden door Watch. Zo is er bijvoorbeeld een talkshow genaamd ‘Red Table Talk’, waarin Jada Pinkett-Smith, de vrouw van Will Smith, gasten ontvangt of haar eigen familieleden om de tafel heeft zitten waarin allerlei onderwerpen voorbij komen. Ook (reality/docu)series zoals Sorry For Your Loss, Tom vs. Time en SKAM Austin worden aangeboden op het platform. Daarnaast zullen sportliefhebbers ook beloond worden met video’s van wedstrijden zoals de Major League Baseball.
Wat maakt Facebook Watch anders dan andere streamingdiensten zoals YouTube en Netflix?
- Originele video content, wat bekeken kan worden via het nieuwe tabblad ‘Watch’ wat exclusief voor Facebook is en niet te zien is op andere sociale media kanalen.
- Omdat het inkomsten genereert via advertentiepauzes, is Facebook Watch helemaal gratis. Het enige wat je hoeft te doen is inloggen met je Facebook account.
- Facebook Watch is helemaal gepersonaliseerd op een manier die geen andere streaming platform heeft.
Waarom Facebook Watch interessant is voor ondernemers
Video’s genereren betere interactie met je volgers.
Video’s op sociale media zijn populair en worden graag gezien door je volgers. Daarom is het sowieso al een slimme stap om af en toe een filmpje over je onderneming te plaatsen. Dit kunnen filmpjes zijn over:
- Nieuwe producten
- Een kijkje achter de schermen
- Ervaringen van klanten
- Tips/trucjes die je deelt met je volgers
- Leuke samenwerkingen
- Etc.
Zo is er genoeg materiaal te verzinnen waar jij filmpjes over kunt maken met je bedrijf. Daarnaast is het persoonlijk, waardoor de volger het gevoel krijgt jou te leren kennen als ondernemer/bedrijf.
Adverteren op Facebook Watch
Adverteren op Facebook Watch is erg interessant voor ondernemers. In het Nieuwsoverzicht van Facebook is zoveel te zien dat het niet altijd eenvoudig is de aandacht te krijgen van jouw doelgroep met jouw advertenties. Maar met een video heb je een publiek wat vast zit aan je advertentie. Ze kunnen simpelweg je advertentie niet weg scrollen zoals in het Nieuwsoverzicht. Daarnaast moet men je advertentie afkijken om de video verder te kijken.
Conclusie
De conclusie die we kunnen trekken is dat Facebook Watch een serieuze concurrent wordt van Youtube én Netflix door alle mogelijkheden die ze aanbieden. Daarnaast is Facebook het meest gebruikte sociale medium ter wereld met meer dan twee miljard gebruikers. Watch is (vooralsnog) gratis in tegenstelling tot Netflix. Wel betekent dit dat je af en toe reclame te zien krijgt wanneer je een video afspeelt op Facebook Watch.
Zie jij al kansen voor jouw bedrijf om Facebook Watch te gebruiken?