Sinds oktober 2015 is het in Nederland mogelijk om je Facebook advertenties niet alleen op Facebook zelf, maar ook op Instagram te plaatsen. Je advertentie verschijnt dan in de newsfeed van Instagram, tussen de posts van anderen. Tot dusverre niets nieuws aan de horizon. Enige tijd geleden heeft Instagram echter ‘Stories’ gelanceerd. Met de hete adem van Snapchat in haar nek, is dit voor Instagram de manier om foto’s en video’s te laten delen die slechts enkele seconden in beeld komen. Sins deze maand is het mogelijk om je eigen Instagram Stories-advertentie te maken.

Nog nooit van Stories gehoord? Dat kan ik me voorstellen, zeker wanneer je net als ik de dertig gepasseerd bent. Het publiek van Instagram is jong. Het platform wordt met name gebruikt door tieners en twintigers. Met name onder deze groep is het een rage geworden om kort en snel de leukste momenten van je dag enkele seconden te delen met anderen. Maar hoe plaats ik daar mijn advertentie?

De 4 stappen voor het maken van je eigen Instagram Stories-advertentie

Instagram Stories-advertentie

Enkele seconden je foto’s en video’s delen. Instagram Stories wordt massaal gebruikt door jongeren.

 

Stap 1: Koppel je Instagram account aan je Facebookpagina

Wil je adverteren op Instagram, dan moet Facebook wel weten welk Instagram account hoort bij jouw Facebookpagina. Je kunt dit eenvoudig instellen door aan de bovenkant van jouw Facebookpagina te klikken op Instellingen. Vervolgens vind je aan de linkerkant een menu waar je kunt klikken op de optie ‘Instagram-advertenties’. Log daarin met je Instagram account om deze direct te koppelen. Is je account gekoppeld, dan kun je aan de slag met je eerste ‘Stories’ advertentie.

Instagram account koppelen aan Facebookpagina

Voordat je adverteert op Instagram, koppel je jouw Instagram account via de Instellingen van je Facebookpagina.

 

Stap 2: Maak een advertentie met als marketingdoelstelling: Bereik

Open www.facebook.com, klik vervolgens rechtsboven in de blauwe balk op het pijltje naar beneden. Daar vind je de optie ‘Advertenties maken’. Voor je verschijnt een scherm waarop je kunt kiezen uit diverse marketingdoelstellingen. Wil je een advertentie plaatsen binnen Instagram Stories, dan kies je voor de doelstelling ‘Bereik’. Vervolgens klik je op de knop Doorgaan.

Doelstelling kiezen voor Instagram Stories-advertentie

Kies in de Ads Manager van Facebook voor de doelstelling ‘Bereik’.

Stap 3: Kies bij Plaatsingen voor Verhalen onder het submenu Instagram

Nadat je de doelgroep hebt gekozen voor je advertentie, kom je terecht bij de sectie ‘Plaatsingen’. Daar kies je de plek waarop je advertentie wordt getoond. In dit geval klik je op ‘Plaatsingen bewerken’. Daarna kies je onder het submenu Instagram voor ‘Verhalen’. De andere plaatsingsopties worden hiermee automatisch uitgeschakeld, omdat de opmaak van een Instagram Stories-advertentie verschilt van alle andere plaatsingen.

Plaatsingen voor Instagram advertenties

Kies bij Plaatsingen onder het submenu Instagram voor Verhalen.

Stap 4: Kies de Stories afbeelding of video

Nadat je doelgroep, plaatsing en budget zijn bepaald, start je met het maken van de content van je advertentie. Bij het plaatsen van een Stories-advertentie kun je kiezen voor een afbeelding of een video. Hierbij is de lengte-breedte verhouding van de afbeelding of video erg belangrijk.

Facebook raadt aan om afbeeldingen te gebruiken in het formaat 1080 x 1920 pixels (9:16 verhouding) met weinig tot geen tekst erin. Weinig tot geen tekst is overigens een regel dat Facebook hanteert bij elk type advertentie.

Kies je voor een video, dan mag deze om te gebruiken in een Instagram Stories-advertentie niet langer zijn dan 15 seconden met een maximale bestandsgrootte van 2,3 gigabite. Net als bij afbeeldingen in Stories dienen video’s te worden geplaatst die voldoen aan de 9:16 verhouding. Zorg ervoor dat de kwaliteit van je video tenminste 720p bedraagt, maar HD-video’s hebben duidelijk de voorkeur.

Voorbeeld van Instagram Stories-advertentie

Na het toevoegen van je afbeelding of video aan je Instagram Stories-advertentie, zie je aan de rechterkant een voorbeeld.

Nadat je afbeelding of video is toegevoegd, klik je onderaan op de groene knop Bestelling plaatsen. Facebook zal je advertentie eerst beoordelen. Voldoet deze aan de regels, dan wordt je advertentie tussen de Stories geplaatst van je ingestelde doelgroep. Voila!

Conclusie

Zoals je ziet, is het verrassend eenvoudig om je eigen Instagram Stories-advertentie te publiceren op Instagram. Dit type advertentie zal met name positieve resultaten laten zien bij jonge doelgroepen die minder gevoelig zijn voor andere typen advertenties op Facebook en Instagram.

Mijn contactpersoon bij Facebook vertelde me dat Facebook in Europa in samenwerking met enkele klanten deze functie heeft getest, waarbij de eerste testresultaten boven verwachting positief zijn gebleken.

Heeft een Instagram Stories-advertentie dan alleen maar voordelen? Dat niet. In een Stories-advertentie kun je alleen gebruik maken van afbeeldingen en video. Dit betekent dat je vrij weinig mogelijkheden hebt om je doelgroep met tekst te overtuigen. Je afbeelding of video zal daarom kort en bondig je volledige boodschap moeten bevatten. Ook is het niet mogelijk om direct conversies te realiseren vanuit een Instagram Stories-advertentie. Jouw doelgroep kan niet doorklikken op jouw Stories-advertentie.

Naamsbekendheid en het sturen van je imago zijn daarom belangrijke redenen om Instagram Stories-advertenties te gebruiken. Wanneer je Stories toepast in combinatie met een aparte conversiecampagne, zullen de kosten per conversie als gevolg van de extra bekendheid afnemen. Zorg er daarom voor dat je Stories-advertentie in die korte tijd dat het zichtbaar is bij je doelgroep een onuitwisbare indruk achterlaat.