Na een week lang in San Diego te zijn geweest waar we drie dagen lang de Social Media Marketing World 2018 hebben bezocht zijn we sinds twee weken weer terug in Nederland. Het tripje naar San Diego was precies op tijd gepland om de extreem koude dagen in Nederland te ruilen voor warme dagen in San Diego (20 graden en zon).

Natuurlijk zijn we niet voor het mooie weer naar San Diego geweest. We kwamen daar voor het grootste social mediacongres van de hele wereld: Social Media World 2018. Tijdens dit congres spreken de grootste social mediagoeroes van de gehele wereld, zoals Mari Smith, Jon Loomer, Jay Baer, Michael Stelzner en nog vele meer. Benieuwd naar de kennis en inzichten die wij tijdens dit congres hebben opgedaan? Lees dan snel verder…

Social Media Marketing World 2018 - Mark Bongers - Mari - Smith

Mark Bongers en Mari Smith tijdens Social Media Marketing World 2018

Hoe zorg je voor optimale resultaten na de nieuwste Facebook update?

“Marketeers have ruined social media.” Brian Fanzo, oprichter en CEO van iSocialFanz

De afgelopen maanden is de nieuwe Facebook update waarmee het Facebook nieuwsoverzicht drastisch veranderd het meest besproken onderwerp. Direct na bekendmaking van Facebook hebben we meerdere e-mails en telefoontjes moeten beantwoorden om mensen gerust te stellen.

Dit is een logische reactie, maar de update biedt veel kansen voor ondernemers. Ook tijdens de Social Media Marketing World was dit een veel besproken onderwerpen. Mari Smith besprak dit onderwerp tijdens haar presentatie: “The Future of Facebook: What Marketers Need to Know for 2018 and Beyond”. Ook Michael Stelzner kaarten dit onderwerp aan tijdens zijn keynote: “Social Media Marketing in 2018: What the Newest Research Reveals”. En Brian Fanzo had een hele presentatie op basis van dit onderwerp uitgewerkt, namelijk: “Facebook Strategy in Light of the Facebook Apocalypse”

Voor we ingaan op tips vanuit Social Media Marketing World even een kleine opfrissing over de update van Facebook. Hieronder een korte uitleg:

Op 12 januari 2018 publiceert Mark Zuckerberg op zijn Facebookpagina de focus van Facebook voor 2018. In dit bericht geeft Mark aan dat ze als feedback hebben ontvangen dat berichten van bedrijven, merken en media het nieuwsoverzicht overnemen. Men ziet nauwelijks berichten van vrienden en familie.

Facebook is opgericht om ervoor te zorgen dat relaties tussen mensen versterken. Dit door het verbinden van mensen via berichten van vrienden en familie. Door de verschuiving in content in het Nieuwsoverzicht is dit niet mogelijk en merkt Facebook dat er een andere trend ontstaat: het passief gebruiken van Facebook. Facebook wilt dit aanpassen door een nieuwe update toe te voegen.

Door deze nieuwe update geeft Facebook berichten die conversaties en betekenisvolle interacties tussen mensen veroorzaken meer prioriteit en voorrang bij alle producten van Facebook, zoals het nieuwsoverzicht, groepen, Instagram, Facebook Messenger, WhatsApp. Zoals Mark het zei: “You’ll see less public content like posts from businesses, brands, and media. And the public content you see more will be held to the same standard — it should encourage meaningful interactions between people.”

Dus Facebook gaat de berichten van bedrijven, merken en media minder bereik geven en berichten van vrienden, familie en kennissen meer bereik geven. Ondanks deze update blijkt uit een onderzoek van Social Media Examiner dat 62% van de marketeers van plan is om meer organische activiteiten op Facebook uit te voeren. Hierbij komt nog dat 67% aangeeft dat Facebook hun meest belangrijke social mediakanaal is.

Het belangrijkste social media kanaal voor bedrijven - Social Media Examiner

67% van de marketeers/ondernemers geeft aan dat Facebook het belangrijkste social media platform voor hun bedrijf is.

Het is zeer interessant dat bijna tweederde van de marketeers aangeeft meer organische activiteiten op Facebook uit te voeren, terwijl Facebook aangeeft dat bedrijven, merken en media hun bereik op Facebook zien afnemen indien de berichten niet leiden tot waardevolle interacties. Maar wat beschouwd Facebook als waardevolle interacties? Hieronder een aantal voorbeelden:

  • Een persoon welke reageert op een statusupdate/foto/video of de statusupdate/foto/video van een andere person leuk vind.
  • Een persoon welke reageert op een bericht van een Facebookpagina welke door een vriend gedeeld is.
  • Meerdere personen die op elkaar reageren in de reactiesectie op een video/artikel die zij hebben gezien in hun Nieuwoverzicht.
  • Een persoon die een link via Messenger deelt waarmee en conversatie met een groep of vriend wordt gestart.

Een belangrijk detail hierbij is dat naast de bovenstaande voorbeelden van waardevolle interacties, Facebook aan lange reacties onder berichten meer waarde hecht dan korte reacties op Facebookberichten. Het tijdperk van zenden, zenden, zenden is voorbij!

Voorbeelden waardevolle interacties op Facebook

Voorbeelden waardevolle interacties op Facebook

Daarnaast heeft Facebook aangegeven dat linkberichten van Facebookpagina’s minder mensen gaan bereiken en minder zichtbaar worden in het Nieuwsoverzicht. Dit betekent dat er minder mensen via deze berichten naar jouw website komen.

Verder heeft Mark Zuckerberg aangegeven dat je in het Nieuwsoverzicht minder video’s tegen gaat komen en dat de kijktijd van een video wordt verminderd. Zo wordt er verwacht dat de tijd die mensen in een dag op Facebook besteden met 50 miljoen uur wordt verminderd. Toch blijft video nog steeds zeer belangrijk op het platform. Voornamelijk de video’s waardoor mensen zich gaan verbinden met vrienden, familie en groepen. Andere belangrijke factoren voor video zijn: terugkerende kijkers en de intentie om de video’s te gaan kijken (hoeveel mensen zoeken naar je pagina om de video’s bekijken).

Hoe ontstaan waardevolle interacties met je fans?

Het antwoord op deze vraag is volgens alle sprekers hetzelfde: ‘We have to change our mindset’. Facebook (en andere social media) zijn gemaakt om mensen over de gehele wereld met elkaar te verbinden. Echter is dit niet wat we als marketeers en ondernemers de afgelopen jaren hebben gedaan. We hebben Facebook gebruikt als commercieel kanaal om onze producten en diensten te verkopen. Hierdoor is de verbinding tussen bedrijven en klanten verslechterd.

Als marketeers en ondernemers moeten we niet alleen maar commercieel denken en alleen de getallen (aantal likes, kliks, deelacties, etc.) in de gaten houden, maar ons veel meer richten op de juiste mensen die we willen bereiken. Het gaat niet meer om de massa, hoe meer hoe beter, maar juist om de meest relevante en betrokken mensen. Dit is een vele kleinere groep personen. Zoals Michael Stelzner in zijn keynote zei:

“A smaller, more relevant and engaged audience is more valuable than a larger, less engaged one.”

Hoe zorg je ervoor dat de kunnen we ervoor zorgen dat de content die we delen waardevol is voor de meest relevante en betrokken mensen die we willen bereiken op Facebook?

1. Zet in op videoshows (Episodic storytelling)

Episodic storytelling kun je vergelijken met een tv-serie. Het zijn een opeenvolging van video’s waarmee je jouw fans meeneemt in een verhaal. Er zijn verschillende redenen om jezelf te focussen op het maken van episodic storytelling. Door middel van deze vorm van video delen zorg je ervoor dat mensen je leren kennen, fan van je worden en je geeft ze vertrouwen in jou en je bedrijf.

Een mooi voorbeeld van episodic storytelling is ‘The Journey’ van Michael Stelzner. Zij hebben een videoserie gemaakt waarin ze je achter de schermen laten meekijken hoe zij de Social Media Marketing World 2018 opzetten en uitvoeren. De video’s gaan niet steeds over het congres of dat hun doelgroep naar het congres meet komen, maar wat juist over allerlei zaken die goed gaan en waar zij tegenaanlopen in aanloop naar Social Media Marketing World 2018.

Ondanks dat slechts 10.000 – 25.000 mensen (2% – 5% van het aantal likes van Social Media Examiner) naar de afleveringen kijken creëren deze video’s waardevolle interactie met hun fans. Onderstaand een overzicht van een aantal reacties. Men kijkt dus graag naar dit soort video’s.

Waardevolle interacties op Facebook

Voorbeelden van waardevolle interacties op Facebook. Dit zijn reacties onder de video’s van The Journey

Belangrijk bij dit soort video content is dat je het heel menselijk (human) moet maken. Je fans op Facebook willen zich betrokken voelen bij het verhaal en hetgeen wat je meemaakt (“I can relate to you”). Op Facebook (of andere social media kanalen) bestaat er geen B2C of B2B. Je praat tegen andere mensen, zorg er dus voor dat je video’s zo menselijk mogelijk zijn.

The Journey - Social Media Examiner

Video’s van The Journey van Social Media Examiner over Social Media Marketing World 2018

Episodic video content zorgt ervoor dat mensen afleveringen opnieuw bekijken (repeat viewership) en opzoek gaan naar de videocontent. Op Facebook gaan ze opzoek naar je video’s. Deze beide factoren zijn sinds december 2017 belangrijk voor het genereren van meer bereik en betrokkenheid met je video’s op Facebook.

Een ander voordeel van een videoserie is dat je mensen kunt retargetten die een bepaalde video hebben bekeken. Je kunt bijvoorbeeld de mensen die de eerste aflevering hebben gekeken opnieuw benaderen met een advertentie op Facebook waarin je de tweede aflevering van de videoserie laat zien. Dit zorgt ervoor dat je mensen betrokken houdt bij je video serie.

Volgens onderzoek van Social Media Examiner gaan 77% van de marketeer meer video’s inzitten in hun Facebook marketing. Maar zullen dit ook dit soort videoseries zijn? Waarschijnlijk niet, want dit kost te veel tijd en geld voor de meeste ondernemers. Daarom dat dit voor je een grote kans is om jezelf te onderscheiden in je markt.

2. Maak gebruik van (live) video:

In de afgelopen jaren hebben bedrijven en merken door het gebruik van social media afstand genomen van hun fans. Veel ondernemers en marketeers delen viral video’s op hun Facebookpagina, maar deze video’s dragen niet bij aan je relatie met je fans en merkbekendheid. Echter leveren deze video’s wel veel views en likes (op het bericht) op. Maar zijn dit de views en likes die we willen hebben? Nee, het wordt veel belangrijker om een relatie aan te gaan met je fans, zoals Michael Stelzner ook aangaf.

Daarnaast is het gemakkelijk om op social media (waaronder Facebook) je anders voor te doen dan dat je in werkelijkheid bent. Door afbeeldingen en video’s te bewerken kunnen we een ander beeld scheppen dan de werkelijkheid. Hierdoor hebben je fans dus een ander beeld bij je dan het in werkelijkheid is.

Met de komst van live video wordt deze barrière verbroken. Je kunt hiermee laten zien wie je bent, wat je doet en je fans leren kennen. Nog belangrijker je fans leren jouw kennen! Dit geeft een enorme boost in het vertrouwen dat je fans bij je bedrijf hebben. Een live videokijker zal zien dat de mensen op de live video’s heel veel lijken op de kijker van de video (“I can relate to you”). Kijkers kunnen zich hierdoor veel beter verbinden met je, men leert je kennen als persoon, niet als bedrijf.

De bovenstaande reden zorgt ervoor dat live video’s zeer effectief zijn, omdat het authentieke en interactieve content is. Geen scrips waar je jezelf aan moet houden en geen perfect gemonteerde video, maar een spontane (en dus menselijke) video. In een live video bestaan dan ook geen fouten, want fouten maken is mensenlijk 🙂

Genereer tot 6 keer meer interactie

Het is verstandig om in te zetten op live video’s, omdat een live video tot wel 6 keer meer interactie genegeerd dan een gewone video op Facebook. Een live video roept meer interactie op, omdat je fans direct een vraag kunnen stellen op hetgeen wat je in de video zegt en doet.

Heb je al eens een live video gemaakt? Uit het onderzoek van Social Media Examiner blijkt dat nog maar 35% van de marketeers in hun marketing live video’s gebruiken. Live video’s zijn dus een enorme kans om jezelf te onderscheiden van je concurrenten.

Maar op wat voor momenten ga je live op Facebook? En wat voor live video’s kun jij maken? Hieronder een aantal voorbeelden:

  • Je kunt live gaan om de laatste ontwikkelingen en het belangrijkste nieuws met je fans te delen. Denk aan ontwikkelingen in je markt, maar ook bij je bedrijf. Zo gingen wij live om te laten weten dat in mei we gaan verhuizen naar een nieuwe locatie.
  • Live gaan tijdens je eigen evenementen of evenementen die je bijwoont werken ook heel goed. Wij deden dit bijvoorbeeld tijdens de presentatie van Jon Loomer tijdens Social Media Marketing World 2018.
  • Je kunt live gaan om wekelijks tips, trics en tools te delen met je fans. Zoals de live video van Mark waarin hij aangeeft dat je niet moet focussen op het aantal likes van je Facebookpagina.
  • Je zou live kunnen gaan op Facebook om strategieën met je fans te delen
  • Je kunt een wekelijkse talkshow opzetten welke je uitzend via Facebook Live.

Een grote misvatting die veel ondernemers hebben is dat een live video een eenmalig Facebookbericht is. Een van belangrijkste factoren voor het succes van een live video’s is dat men opnieuw live video’s van je gaat bekijken. De eerste keer dat je een live video maakt zullen er een handjevol mensen kijken, maar op het moment dat je consistent live video’s maakt dan zullen steeds meer mensen je live video’s gaan bekijken.

3. Werk met social influencers

Live video’s worden dus steeds belangrijker, maar wat als je helemaal niet live op Facebook wilt zijn of wat als je geen tijd hebt om dergelijke videoseries te maken?

Social influencers kunnen dit voor je doen. Deze personen vinden het niet erg om (live) video’s te maken en hebben een grote loyale fanbase. Social influencers zijn bereid om, tegen een vergoeding, content voor je te maken. In (bijna) iedere niche zijn social influencers aanwezig. Denk bijvoorbeeld aan bloggers, vloggers en podcasters. Niet alle bloggers, vloggers en podcasters staan open voor dergelijke marketing activiteiten, maar je kunt het overwegen.

Bepaalde doelgroepen kijken erg op tegen personen als rolmodel. Denk bijvoorbeeld aan jongeren. Zij willen zich vaak conformeren aan vloggers als StukTV en Enzo Knol. Wanneer Enzo Knol een bepaald merk smartphone gebruikt dan zal dat merk smartphone daardoor begeerlijker worden bij zijn achterban.

Social influencers hebben voornamelijk invloed op het gedrag van mensen op het gebied van consumentenproducten, bijvoorbeeld producten op het gebied van: beauty, mode, reizen, wonen, food, gadgets en lifestyle.

4. Maak gebruik van een Facebookgroep

“The Future is Relationships” aldus Mari Smith. Een Facebookgroep geef je en jouw fans de mogelijkheid om samen een community om je bedrijf heen te bouwen. Je geeft leden van een Facebookgroep een omgeving waarin zij kunnen sparren met andere leden, vragen kunnen stellen, ideeën kun uitwisselen en relaties kunnen aangaan, etc. Het is een omgeving waarin waardevolle interacties tussen klanten en je bedrijf kunnen ontstaan.

Zo hebben wij een aantal jaren terug ook een Facebookgroep opgericht om onze klanten betrokken te houden bij ons bedrijf. Dit is een besloten Facebookgroep, een omgeving, waar men alles kan vragen over Facebook Marketing, onze producten & diensten, feedback kunnen vragen over hun campagnes, resultaten kunnen delen, ideeën met elkaar kunnen delen en nog veel meer.

Deze groep zorgt er niet alleen voor dat onze klanten verbonden blijven met ons bedrijf, maar ook dat onze klanten verbonden blijven met elkaar. Men kan ieders vraag beantwoorden en deelnemen aan iedere discussies in de groep. Hierdoor ontstaan waardevolle interacties in je Facebookgroep. Zoals we weten heeft de Facebook update betrekking op alle Facebookberichten, ook berichten in een Facebookgroep.

Facebookgroep Mark Bongers Academy

Facebook Business Mastery groep van Mark Bongers Academy

Belangrijk bij het managen van een Facebookgroep is dat je een community faciliteert wat voor je leden een toegevoegde waarde is. Je faciliteert een omgeving aan je klanten waarin men een relatie met jou en andere klanten kan aangaan. Om ervoor te zorgen dat je de Facebookgroep gebruikt als community is het verstandig dat je nadenkt over de cultuur van je groep. Hoe gaan mensen met elkaar om? Zijn er bepaalde regels? Zo ja, wat zijn deze regels? Wat is wel gepast en wat is niet gepast? Zorg dat je dit duidelijk communiceert naar de leden, zodat men weet wat ze aan de groep hebben en hoe zij zich behoren te gedragen. Negatieven reacties en ruzies wil je natuurlijk voorkomen.

Een succesvolle Facebookgroep is zelfdragend. Hiermee bedoelen we dat je bent niet degene die de meeste content deelt of ieders vraag beantwoordt, discussies aangaat, etc. Maar je leden doen dit. Leden van je groep zijn eigenlijk co-community managers.

Facebook Messenger Marketing & Chatbots

Het meest besproken Facebook onderwerp in 2017 zijn Facebook Messenger Marketing. Dit kwam voornamelijk doordat Facebook in april 2017 heeft aangegeven dat het voor MKB-bedrijven mogelijk wordt om chatbots in te zetten voor hun Facebook Messenger Marketing. Tijdens Social Media Marketing World 2018 zijn er dan ook niet voor niets vele interessante sessies over Facebook Messenger Marketing en Messenger bots gehouden.

Het is belangrijk om te weten dat Facebook Messenger Marketing en Facebook Messenger bots niet hetzelfde is.

Facebook Messenger Marketing is het uitvoeren van marketingactiviteiten richting je klanten via Facebook Messenger.

Facebook Messenger bots zijn onderdeel van Facebook Messenger marketing die het mogelijk maken om geautomatiseerd verschillende berichten en acties uit te voeren om je Facebook Messenger Marketing mogelijk te maken, zoals Molly Pitmann tijdens Social Media Marketing World (User Education bij Manychat & Founder & CEO of Digital Marketing Consultancy) zei:

“Chatbots are the vehicle that allows you to do Messenger Marketing. So if Messenger Marketing is the road, chatbots are the vehicle that allows us to automate different messages and actions to deploy messenger marketing strategies.”

Facebook Messenger Marketing en Messenger bots zijn geen hype meer, maar een serieus marketingkanaal en marketingsoftware dat nog door veel ondernemers en marketeers uitgevonden moet worden. Onderzoek van Social Media Examiner wijst uit dat slechts 15% van de bedrijven Facebook Messenger bots gebruiken in hun Facebook Messenger Marketing.

Dit terwijl bijna ieder bedrijf gebruik van e-mailmarketing, maar nog zeer weinig bedrijven maken gebruik van Facebook Messenger bot software. De effectiviteit van e-mailmarketing is de afgelopen jaren drastisch verminderd. Toch blijven we het gebruiken, terwijl we (nog) geen gebruik maken van Facebook Messenger Marketing (Messenger bots).

Waarom zou je Facebook Messenger bots voor je bedrijf gebruiken?

“In the next four/five years 80% of consumer communication will be via Messenger” Mikael Yang – CEO ManyChat at Social Media Marketing World 2018

Dat is duidelijke taal van de CEO van ManyChat, maar zal hij daarin gelijk hebben? Dat moet de toekomst uitwijzen, want we kunnen niet in de toekomst kijken. Toch denk ik dan Mikael Yang geen gekke uitspraak heeft gedaan. Op dit moment zijn Messaging apps de meeste gebruikte apps.

Groei Messenger apps tegenover sociale media

Messenger apps worden de laatste jaren meer gebruikt dan social media apps

Bovenstaande grafiek laat het maandelijkse aantal gebruikers zien van de vier grootste Messenger apps (WhatsApp, Messenger, WeChat, Viber) in vergelijking met het aantal maandelijkse gebruikers van de 4 grootste sociale netwerken (Facebook, Instagram, Linkedin, Twitter). De messaging apps hebben duidelijk meer maandelijkse gebruikers dan de sociale netwerken.

Maar hoe zit het dan met het gebruik van Facebook Messenger? Hoeveel gebruikers zijn er maandelijks actief? Spoiler alert! 1,3 Miljard gebruikers zijn er maandelijks actief op het platform. Niet voor niets dat Facebook vorig jaar de mogelijkheid heeft uitgebracht om advertenties binnen Facebook Messenger te plaatsen.

Maandelijkse gebruikers Facebook Messenger

Facebook Messenger heeft meer dan 1.3 miljard maandelijkse actieve gebruikers

Wellicht denk je nu: “Maar die gebruikers zijn niet in contact met bedrijven, maar familie en vrienden”. Ja dat klopt, de afgelopen jaren zijn we steeds meer berichten gaan sturen naar vrienden, familie en kennissen via platformen zoals WhatsApp en Facebook Messenger. Deze verandering heeft echter een directe impact op de manier hoe we willen communiceren met bedrijven.

De zeer goede resultaten van Facebook Messenger marketing

Naast het aantal gebruikers op het platform is de effectiviteit uitzonderlijk hoog. Waar e-mailmarketing een gemiddeld openingsratio (percentage mensen dat de mail opent) van 20% heeft, met een gemiddeld doorklikratio van 1 – 5% hebben Messenger berichten van bots een gemiddeld openratio van 80% – 90% met een gemiddeld doorklikratio van 20 – 30%.

Wij ondervonden deze resultaten ook tijdens een van onze eerste Facebook Messenger bot campagnes. We behaalde zelfs een openingsratio van 100% en een doorklikratio van 97%! :0
Deze resultaten behalen we nooit met onze e-mailcampagnes. Daar hebben wij een gemiddelde openingsratio van 27,5% en een doorklikratio van 2,4%. Voor ons is het wel duidelijk welk kanaal het meest effectief is.

Resultaten e-mailcampagnes Mark Bongers Academy

Resultaten e-mailcampagnes Mark Bongers Academy

Resultaten Facebook Messenger-bot-campagnes Mark Bongers Academy

Resultaten Facebook Messenger-bot-campagnes Mark Bongers Academy

Relatie opbouwen met je fans

Door het gebruik van Messenger bots kun je op een gemakkelijke en laagdrempelige manier een relatie met je fans opbouwen. Het contact via Facebook Messenger is heel persoonlijk omdat je een-op-een in chatgesprek in contact bent met je klant.

Verder maken Messenger Bots het mogelijk om in contact te blijven met je klanten door hen een Facebook Messengerbericht te sturen. Je kunt ze vragen stellen over je producten/diensten, up to date houden met het laatste nieuws in je branche en tot actie aanzetten.

De voordelen van Facebook Messenger bots

  • Het is mogelijk om geautomatiseerd antwoord te geven op vragen van je (potentiële) klanten gericht op de verkoop van je producten/diensten.
  • Men kan zeer laagdrempelig in contact komen met je Messenger bot zonder dat zij hiervoor een formulier moeten invullen. Je Messenger bot heeft dus geen contactgegevens van mensen nodig om in contact met hen te komen.
  • Je kunt middels Facebook Messenger bots leads verzamelen voor de verkoop van je product of diensten.
  • Het is mogelijk om middels Facebook Messenger bots echte gegevens van je potentiële klanten te verzamelen, zoals een telefoonnummer en e-mailadres. Door het gebruik van quick replies waarmee het e-mailadres of telefoonnummer gekoppeld aan het Facebookaccount wordt verstuurd verzamel je geen neppe e-mailadressen of telefoonnummers.
  • Het contact via Facebook Messenger is niet alleen persoonlijker dan een e-mail, men doorloopt de klantreis/funnel sneller. Dit doordat men doormiddel van quick replies de mogelijkheid heeft om direct nieuwe berichten van het bedrijf te ontvangen. Dit waar men anders moet wachten op een nieuwe e-mail vanuit het e-mailsysteem.

Facebook advertentie strategie: video retargeting

Tijdens Social Media Marketing World 2018 zijn er verschillende sessies geweest gericht op het gebied van adverteren op Facebook. Het is natuurlijk een onderwerp dat niet kan ontbreken op het Social Media Marketing World.

Zoals nu en de afgelopen jaren al hebben gemerkt zijn video’s steeds belangrijk geworden op Facebook. Video’s zorgen voor meer bereik, interactie en betrokkenheid van je doelgroep. Echter kijken de meeste mensen niet langer dan de eerste drie seconden naar je video. Dit terwijl we weten dat de eerste drie seconde van een video de belangrijkste zijn. De meeste ondernemers en marketeers vinden het lastig om in de eerste drie seconde direct de aandacht te grijpen.

Hoe kun je ervoor zorgen dat je de aandacht van de kijker in de eerste drie minuten te pakken hebt? Hiervoor kun je het onderstaande model gebruiken.

Vier-elementen-van-succesvolle-video

Hook
Laten we beginnen bij de ‘Hook’. In de eerste drie seconde is het de taak om de aandacht van de kijker te krijgen. Dit kun je het beste doen door te beginnen met het vertellen van een verhaal.Een video beginnen met je naam, leeftijd en functies is veel minder boeiend dan een verhaal. Mensen luisteren liever naar een verhaal dan een opsomming van je eigen biografie.

Denk bijvoorbeeld aan herinnering uit het verleden, bijvoorbeeld tijdens je studie, werk of een jeugdherinnering. Open de video bijvoorbeeld met: Op een dag gebeurde er dit… / Toen ik klein was…., etc.

Ignite pain/plessure
Nadat je de aandacht van een persoon hebt verkregen is het de zaak dat je in gaat op de pijnpunten (problemen) of juist de kansen voor je doelgroep. Hierin neem je jouw videokijker mee in een succesmoment of juist een moment waar alles mislukte. Ze gaan zich herkennen in de situatie en blijven dus naar je video kijken.

Describe solution
Na het betreffende moment neem je de videokijker mee in een mogelijke oplossing voor het probleem dat je in het begin van de video hebt aangedragen. Dit kan een dienst of product van je bedrijf zijn.

Call to action
Geef in de video aan wat de videokijker moet doen om toegang te krijgen tot de oplossing van het probleem dat je aan hem hebt aangedragen. Bijvoorbeeld: ‘klik op de link onder deze video’.

Onderstaand een audiofragment uit de presentatie van Logan Young tijdens het Social Media Marketing World met een uitstekend voorbeeld hoe je deze vier elementen toepast in een video van 1 minuut.

De video’s gaan natuurlijk niet over jezelf, maar deze video’s dragen bij aan het kenbaar maken van de Golden cirkel van je bedrijf (Why, how, what) aan je doelgroep . Voor zowel de Why, als How en What maak je verschillende video’s.

Facebook Video retargeting strategie

Het 3×3 video grid geeft je handvaten om deze video’s te maken. De reden dat je meerdere video’s maakt voor iedere fasen is dat je niet kunt teren op een video. Je moet je video’s testen om te kijken welke video het beste scoort. Een eerste video die je maakt zal niet direct de beste video zijn, wellicht de tweede en derde ook niet, maar de vierde daarentegen kan wel een succes zijn. Je maakt een advertentie van je beste video en adverteert deze video voor €1 per dag.

Om er echter voor te zorgen dat je video’s in de juiste volgorde worden weergegeven maak je gebruik van video retargeting. Binnen Facebook geeft video retargeting je de mogelijkheid om een specifieke videoadvertentie te laten zien aan mensen die een bepaalde video voor een bepaalde tijd hebben bekeken.

Hoe ziet deze video retargeting eruit?

Videokijkers van een ‘why video’ benader je opnieuw met een advertentie waarin je een andere ‘why video’ of ‘how video’ laat zien. Vervolgens benader je de videokijkers van een ‘how video’ opnieuw met een advertentie waarin je een andere ‘how video’ of ‘what video’ laat zien. Vervolgens benader je de videokijkers van een ‘what video’ opnieuw met een advertentie waarin je andere ‘what video’s’ laat zien.

Schematisch ziet dit er als volgt uit:
Video retargeting strategie Facebook Marketing

Vond jij dit artikel nuttig? Wij hebben in San Diego tijdens Social Media Marketing World zeer veel nieuwe kennis en informatie op gedaan. Wat ga je met al deze informatie doen? Een Facebookgroep oprichten? Aan de slag met het uitwerken van je Facebook Messenger strategie? Of ga je de komende tijd meer live video’s op Facebook uitzenden. Laat het in een reactie aan ons weten. 🙂